Prevaranti se obično lažno predstavljaju kao pošta ili kurirska služba i šalju obavijesti o paketu uz zamamne ili alarmantne poruke (npr. nepravilna adresa, carinske pristojbe, manjak kućnog broja).
U porukama se često nalazi poveznica na lažnu web-stranicu koja imitira službene stranice dostavnih tvrtki, gdje od korisnika traže unos osobnih ili bankovnih podataka.
Prepoznat ćete ih po sumnjivim URL-ovima, gramatičkim pogreškama ili traženju plaćanja i CVC broja kartice putem SMS-a.
Dostavne službe stalno upozoravaju građane da takve poruke ignoriraju i ne otvaraju priložene linkove.
Korisnicima se savjetuje da prije svake uplate ili ažuriranja provjere status pošiljke putem službenih kanala (npr. sustava praćenja pošiljaka) i da u slučaju sumnje odmah kontaktiraju policiju i banku.
Prevaranti koriste razne prijevare povezane s dostavom paketa kako bi stekli novčanu korist.
Primjerice, u lažnim SMS-ovima često tvrde da je dostava obustavljena zbog netočnih ili nepotpunih podataka (npr. nedostatka kućnog broja) i pozivaju vas da ažurirate adresu na linku.
U drugim slučajevima tvrde da je paketu potrebno platiti carinsku pristojbu ili dodatne troškove, uz priloženi link na lažnu stranicu koja imitira Hrvatsku poštu.
Primjerice, jedna žena je dobila SMS da plati 3 € za dostavu, no nakon unosa podataka na lažnoj stranici izgubila je oko 650 € sa svog računa.
Često poruke sadrže vijest o prispijeću paketa, broj pošiljke i traže „ažuriranje“ podataka. Ali u pozadini vodi do zlonamjernih stranica.
Neki prevaranti čak mogu instalirati malware na uređaj ili iskoristiti unesene kartične podatke za krađu financija.
Prevaranti u SMS-porukama koriste uvjerljiv žargon i poznate brendove. Na primjer, poruka može izgledati kao da dolazi od legitimne tvrtke s logotipom.
Često se naglašava hitnost. Plaćanje „dodatnih troškova“ ili ažuriranje podataka odmah, uz prijetnju kašnjenja isporuke.
U poruci se također mogu spominjati besplatna dostava ili “povrat” kao mamac (npr. “vaša pošiljka je stigla, otkupnina 0 kn ili 0 €”), što je također klasična prevara.
Svi legitimni servisi ističu da se plaćanje za pakete obavlja isključivo kod kurira ili u poslovnici, a ne putem poveznica u SMS-u!
Dostavna služba nikad neće tražiti dodatno plaćanje putem SMS-poruke i službene obavijesti uvijek sadrže broj za praćenje pošiljke kojim se može provjeriti status pošiljke.
Treba još dodatno skrenuti pozornost na nelogičnosti u SMS poruci. Neodgovarajući naziv, čudna gramatička pogreška ili nepostojanje službene domene (npr. „postas.hr“ ili dpd.com.hr ili mbe.com.hr).
Građani mogu prepoznati i izbjeći SMS-prijevare ako slijede nekoliko jednostavnih pravila:
Provjerite pošiljatelja i link
Prije otvaranja SMS-a ili klika na poveznicu pogledajte radi li se o službenom broju ili uputama (brojevi i nazivi se mogu falsificirati).
Sumnjive SMS-ove s nepoznatih brojeva ili stranih pozivnih kodova odmah obrišite.
Klikajte samo na linkove koje ste očekivali – npr. za pošiljku koju ste sami naručili – i uvijek provjerite je li domena prava (npr. posta.hr, dpd.com.hr, gls-group.com).
Ako poruka izgleda kao da je od dostavne službe, kontaktirajte ih zasebno službenim kanalima (web ili telefonom) kako biste potvrdili valjanost obavijesti.
Nikad ne dijelite financijske podatke
Nikada nemojte unositi podatke kartice (broj, CVC/CVV) na poveznicama iz SMS-a ili dijeliti fotografije kartice. Za plaćanje pošiljke dovoljno je samo IBAN i ime primatelja – CVC/CVV i datum isteka nisu potrebni (to potiču samo prevaranti).
Službene kurirske službe neće tražiti uplatu ili dodatni “trošak dostave” putem SMS-a ili e-maila.
Obratite pažnju na znakove prevare
Lažne poruke često sadrže pravopisne pogreške, neuobičajeni vokabular ili hitne prijetnje („odmah platite”, „posiljka će vam biti vraćena”).
Ako takve znakove uočite, ignorirajte poruku.
Provjerite ima li stranica zaštitni certifikat (“https”) ili jasan logotip, ali nemojte se pouzdati samo u vizualni dojam jer i lažne stranice znaju koristiti ukradene logotipe.
Koristite službena praćenja i aplikacije
Status paketa možete provjeriti u aplikaciji ili na web-servisu dostavne tvrtke pomoću službenog broja pošiljke.
Ne otvarajte linkove za praćenje koje ste dobili neočekivano. Također, razmislite o instalaciji aplikacija koje filtriraju SMS-ove i pozive (npr. Truecaller) te o dvofaktorskoj autentikaciji za bankovne aplikacije.
To dodatno sprječava zloupotrebu vaših podataka.
Prijavite prijevaru ako postanete žrtva
Ako ste unijeli svoje podatke na lažnoj stranici ili slali novac, odmah obavijestite banku da spriječi daljnju krađu, te prijavite incident policiji.
Čak i ako ste samo sumnjičavi, možete lažnu poruku proslijediti odgovarajućoj službi kurira ili MUP-u (npr. nacionalnom CERT-u) kako bi istražili izvor.
Građani su pozvani da prijave slične SMS-ove i mobilnom operateru (Hakom) te nacionalnim institucijama. Time pomažu u suzbijanju mreže prevaranata.
Mail Boxes Etc./MBE centri posluju putem neovisnih operatera kao franšize, koji posluju na temelju ugovora o franšizi pod robnom markom MBE. Kroz svoju mrežu franšiza, Mail Boxes Etc. pruža usluge podrške za poduzeća i pojedince. Logističke i usluge otpreme predstavljaju glavne usluge MBE – omogućene putem ugovora koje MBE sklapa za korist svojih franšizera s glavnim domaćim i međunarodnim ekspresnim kuririma – te druge grafičke i tiskarske usluge – pružene izravno ili na temelju ugovora s velikim tiskarskim centrima. Promocija usluga za poslovne i privatne korisnike provodi se u okviru poslovne aktivnosti svakog MBE franšiznog partnera unutar i izvan MBE centara ("farming"). Svaki franšizni partner ugovorno je obvezan obavljati takve aktivnosti. Mail Boxes Etc. i MBE registrirani su zaštitni znakovi koji se koriste uz dopuštenje Fortidia – registrirani zaštitni znak MBE Worldwide S.p.A – (Sva prava pridržana). Usluge koje nude pojedini MBE centri mogu se razlikovati ovisno o lokaciji. Materijali dostupni na ovoj internetskoj stranici, informacije sadržane ovdje i svi drugi relevantni podaci ni na koji se način ne smiju kopirati, distribuirati, mijenjati, ponovno objavljivati, reproducirati, preuzimati ili prosljeđivati trećim stranama bez izričitog prethodnog pismenog odobrenja tvrtke Sistema Italia 93 S.r.l. Ne preuzimamo nikakvu odgovornost u vezi s neovlaštenim korištenjem materijala dostupnog na ovoj internetskoj stranici, informacija i/ili podataka sadržanih u njima.
MBE Adriatic d.o.o. • Puževa ulica 11, Zagreb • OIB:64386903048 • MB:0479781